Behoeftes leerlingen staan op één
Om de vorderingen van onze leerlingen te volgen, wordt op de Willibrordus gewerkt met een leerlingvolgsysteem (LVS). Het onderwijsprogramma kan daardoor afgestemd worden op de mogelijkheden en behoeftes van elke individuele leerling.
In het LVS staan de resultaten van de leerlingen. Daarnaast worden er observaties vastgelegd die relevant zijn voor een optimale begeleiding van de leerlingen.
Kwaliteitscoördinatoren onderbouw en bovenbouw
- Coördineert de zorg voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben
- Onderhoudt contact met externen over de begeleiding van leerlingen met een hulpvraag
- Adviseert leerkrachten over de manier waarop ze leerlingen optimaal kunnen begeleiden
- Begeleidt het leerkrachtenteam bij algemene zaken omtrent zorg
Extra begeleiding
Mariëlle (Remedial Teacher) werkt individueel of in kleine groepjes met leerlingen die gedurende een bepaalde periode extra begeleiding kunnen gebruiken. Dit kan zowel op cognitief gebied zijn (zoals taal en rekenen) als op sociaal-emotioneel gebied.
De onderwijsassistent ondersteunt de leerkrachten en remedial teacher bij het uitvoeren van de zorg.
Passend onderwijs en ondersteuning
Het uitgangspunt van Passend onderwijs is de verantwoordelijkheid van scholen om voor elke leerling een passend onderwijsaanbod te realiseren. Een passend onderwijsaanbod houdt in dat onderwijs en ondersteuning moet aansluiten op de behoeften van het kind.
In het Schoolondersteuningsprofiel staat op welke manier de Willibrordus de leerlingen extra ondersteuning kan bieden. Mochten we niet kunnen voorzien in de behoeften van een leerling, dan wordt in overleg met de ouders uitgezocht welke school binnen het samenwerkingsverband dat wel kan. Lees hieronder het complete document.