Samen voor de ontwikkeling van leerlingen
Een van onze kernwaarden is ‘samen’, maar hoe geven we daar invulling aan? Hoe communiceren we met ouders en waarom kiezen zij voor De Willibrordus? We vroegen het aan Jet (40), haar beide kinderen gaan naar De Willibrordus.
Creatief kennismaken
Wim, de zoon van Jet, zit nu in groep 3. Hij startte in de coronaperiode, een onzekere tijd waarin er veel werd afgetast. Wat was mogelijk én veilig? Jet: ‘’In die periode was het niet mogelijk om een rondleiding te krijgen. De school maakte een leuke video met de leerkrachten waarin ze een digitale rondleiding gaven. Echt heel leuk gedaan. En daarnaast vonden we het ook een geruststelling dat zij een veilig alternatief boden. Toen de eerste schooldag aanbrak, rende mijn zoon vol enthousiasme het schoolplein op. Hij had er helemaal zin in.’’
‘’De Willibrordus ziet goed wat de behoeften van ieder kind zijn. Zij bieden maatwerk naar ieders individuele ontwikkeling.’’
Waarom Willibrordus
Waarom Jet voor de Willibrordus koos? Verschillende redenen komen op, maar ook een stukje mond-tot-mond-reclame. ‘’De (oudere) kinderen van onze oppas gaan ook naar De Willibrordus, dus Wim komt al op het schoolplein sinds zijn geboorte. En ook mijn neven gingen vroeger naar De Willibrordus. Aan hen vroeg ik of ze terugkijkend op vroeger dezelfde keuze zouden maken. Het antwoord daarop was een volmondige ja.''
''Het is een school met veel leerlingen, maar door de parallelklassen zijn er kleine groepen. Ideaal om vriendjes te maken, terwijl er ook genoeg tijd en ruimte is voor het individuele leerproces van mijn kinderen. Zelf vind ik het traditionele rooster heel fijn, de langere middagpauze, de structuur in de dag en ook de focus op een sterke basis voor taal en rekenen. Toch is het kiezen van een basisschool ook een gevoelskwestie. Het moet goed voelen en bij jezelf en de kinderen passen.’’
Ontwikkeling
School is meer dan alleen taal en rekenen. Daarom besteden we ook aandacht aan culturele vorming, praktische vaardigheden en het sociaal-emotionele aspect. Jet: ‘’De sociaal-emotionele ontwikkeling vind ik heel belangrijk. De Willibrordus pakt dat heel goed op. Zo heeft de klas van mijn zoon een rots- en watertraining gehad, heel waardevol. Hier leren kinderen grenzen aangeven, ruimte innemen en gevoelens benoemen. Belangrijke vaardigheden! Daarnaast werken ze met Kwink. Ook hier leren kinderen emoties herkennen en benoemen. Dus ik voel mij boos/blij, maar ook hoe zie je of iemand boos is en wat straal je zelf uit wanneer je blij of boos bent.’’
‘’Door talentenlab leren mijn kinderen nieuwe vaardigheden en activiteiten.’’
Op de hoogte
Het reilen en zeilen qua communicatie naar ouders? Een belangrijk aspect binnen een school. Je wilt niet te veel communiceren, maar ook zeker niet te weinig: Jet: ‘’In de ochtend staat er altijd een leerkracht bij de deur. Dat is fijn binnenkomen en ook een goed moment om - indien nodig - snel iets te bespreken. Updates over wat er speelt, krijg ik via de app Social Schools. Daar zien we wat de kinderen uitspoken; aan welke thema’s werken ze, welke projecten lopen er, op welk uitje gaan ze. Daar komen ook leuke foto’s langs die een goede indruk geven van de schoolweek.’’
Ontmoet Jet
‘’Hi, ik ben Jet, moeder van twee kinderen: Wim en Lot. Zij zitten in groep 3 en 1 en gaan met veel plezier naar school. Ik ben graag betrokken bij de school, daarom ging ik vorig jaar bij de ouderraad. Sinds dit jaar ben ik voorzitter. Daarnaast werk ik als orthopedagoog. In mijn vrije tijd spot je me wandelend door het dorp, met onze hond Joep. Ook kook of lees ik graag.’’