Leerlingen bereiden we voor op de toekomst
Welkom bij De Willibrordus, waar we staan voor samen, eigenaarschap, wereldburgerschap en een sterke basis. Cas - leerkracht van groep 4 - werkt al 7 jaar bij ons. Hij vertelt je wat De Willibrordus zo uniek maakt en waarom hij koos om hier les te geven.
Ontdek je talent
Leerlingen krijgen de kans om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. Naast Talentenlab hebben we sinds dit schooljaar ook een ontdeklokaal. Cas: ‘’Hier gaan leerlingen aan de slag met praktische vaardigheden zoals koken of techniek. Maar dat is niet het enige wat wij doen aan talentontwikkeling. Een aantal keer per jaar organiseren we Talentenlab. Ouders, opa’s, oma’s en leerkrachten geven dan workshops. Deze workshops zijn altijd heel divers. Van zeep maken tot fotografie en van programmeren tot het maken van smoothies; elk talent is welkom. Een geweldige kans voor kinderen om te ontdekken wat hun hart sneller doet kloppen.’’
Talentenlab is een geweldige kans voor kinderen om te ontdekken wat hun hart sneller doet kloppen.
Een goede basis
Maar onze leerlingen ontdekken niet alleen hun creatieve en praktische talenten. We besteden veel aandacht aan taal en rekenen. Want met een goede basis, komen ze verder in het leven. ‘’Leren maken we leuk door aan te sluiten bij de leefwereld van leerlingen. Hierbij houden we ook rekening met het individuele niveau van kinderen. Zo zijn er mogelijkheden voor extra uitleg of juist een extra uitdaging. Wanneer leerlingen meer begeleiding nodig hebben bij een bepaald vak of thema, dan kunnen zij terecht bij Saskia of Mariëlle. Dat zijn de Remedial Teachers, zij zitten 1-op-1 of in kleine groepjes met sommige leerlingen‘’, aldus Cas.
Betrokken bij eigen leerproces
Eigenaarschap speelt een grote rol in ons onderwijs. Cas: ‘’Dit stimuleren we op verschillende manieren. Zo werken we met doelenboekjes, waarin leerlingen zelf hun leerdoelen opschrijven. Vanaf groep 5 sluiten leerlingen aan bij het driehoeksgesprek. In plaats van met ouders over het kind te praten, vertelt de leerling over zijn leerproces. De ouder is in feite een toeschouwer. In dit gesprek vraag ik als leerkracht hoe ze een bepaald doel aan willen pakken en wat ze hiervoor nodig hebben van mij of hun ouders. Zo leren ze echt verantwoordelijkheid te nemen over het eigen leerproces.’’
Samen Willibrordus
Samen staan we sterker. Om dit samenzijn en samenwerken te stimuleren is de commissie ‘Samen Willibrordus’ in het leven geroepen. Cas zit zelf in deze commissie. ‘’De maandopeningen zijn een voorbeeld van het samenkomen als school. Tijdens deze opening staan we bijvoorbeeld stil bij de maand en bijzondere dagen die hierin vallen. Dan komen onderwerpen als duurzaamheid (Warmetruiendag), acceptatie, inclusie en diversiteit (Paarse Vrijdag) en andere feestdagen van verschillende geloven (Ramadan, Chanoeka, Pasen) aan bod.’’
‘’Het is belangrijk dat leerlingen leren over andere culturen en perspectieven. Dat bevordert de empathie en het draagt bij aan een inclusie."
Werken in een team
Ook belangrijk is de nauwe samenwerking tussen collega’s en met ouders. Cas: ‘’De communicatie met ouders is open en direct. Via de app Social Schools houden we ouders op de hoogte van wat er op school gebeurt. Ook kunnen ze voor of na schooltijd altijd met vragen terecht bij leerkrachten.’’
Communicatie en een prettige sfeer zijn binnen een groot team erg belangrijk. Hoe zorgen we er bijvoorbeeld voor dat alle neuzen dezelfde kant opstaan? ‘’We blijven ontwikkelen, individueel en als team. Zo hadden we dit jaar een studietweedaagse waarin we als team groepsactiviteiten deden. Dan werk je op een andere manier samen. Ook werken we met het EDI-model, hierover volgen we allemaal scholing. Zo weet iedereen waar dat over gaat en hoe we daar invulling aan geven.’’
‘’We hebben een goede mix van jonge en oudere leerkrachten. We vullen elkaar perfect aan.’’
Ontdek het zelf!
Nieuwsgierig geworden? Plan een kennismaking en proef de sfeer. We vertellen je alles over De Willibrordus, leiden je rond en beantwoorden al jouw vragen. Zien we je snel?
Ontmoet Cas
‘’Hi, ik ben Cas (28) en ik sta voor groep 4. Waar ik écht enthousiast van word? Het gesprek aangaan met leerlingen. Ze zijn nog zo jong, maar kunnen al zo goed eigen gedachten vormen over onderwerpen. Uit de maandopeningen komen soms hele mooie gesprekken. Bijvoorbeeld over Chanoeka en de overeenkomsten en verschillen tussen het christendom en de wetenschap.’’