Hoe leerlingen zich ontwikkelen op De Willibrordus
Op De Willibrordus werken we met verschillende lesmethoden. Ook besteden we veel aandacht aan de juiste ondersteuning van leerlingen, eigenaarschap en de ontwikkeling van onze leerkrachten. Marjolein - leerkracht groep 8 - vertelt je hoe leerlingen en leerkrachten werken op De Willibrordus.
Leerlingen leren zichzelf kennen
Bij school denken we vaak aan basisvakken zoals taal en rekenen. Toch is de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen net zo belangrijk als de cognitieve. Op De Willibrordus werken we met KWINK. Marjolein vertelt er meer over: ‘’KWINK zetten we schoolbreed in. Onze leerlingen leren hiermee dat ze mogen kiezen, dat ze zichzelf mogen zijn, positief communiceren en om feedback te geven en ontvangen. Ook leren ze omgaan met emoties en conflictsituaties. Na een les reflecteren ze op gedrag en gaan aan de slag met verschillende oefeningen.’’
‘’KWINK sluit aan op de leefwereld van onze leerlingen. De onderbouw bekijkt sociale situaties vanuit het perspectief van de KWINK-dierenwereld. De bovenbouw reflecteert op een groep jongeren die voor verschillende dilemma's komen te staan.’’
Taal en rekenniveau stimuleren met interessante thema’s
Op De Willibrordus werken we met verschillende methoden. Zo zijn er methoden voor rekenen, taal en wereldoriëntatie. Marjolein: ‘’De leerlingen werken met ‘Pluspunt’ voor rekenen en ‘Staal’ voor spelling en taal. We kiezen er bewust voor om met een werkboek te werken. Schrijven leerlingen opdrachten op, dan blijft de stof beter hangen.’’
Om leren leuk te maken werken de groepen met verschillende doelen en thema’s. Marjolein: ‘’Leerlingen werken aan hun woordenschat, maar leren ook het verschil tussen een discussie en een betoog. De opdrachten die ze krijgen zijn erg leuk. Zo staan het schrijven en presenteren van een reisfolder en nieuwsbericht, de gebruiksaanwijzing van een raket schrijven en het maken van een filmpje met infographics nog op de planning. Stuk voor stuk veelzijdige opdrachten waar een interessant thema aan is gekoppeld.’’
‘’Bij Wereldburgerschap gaan onze leerlingen na een informatieles aan de slag met een onderzoeksvraag. Bijvoorbeeld over het menselijk lichaam, relaties, de VOC en de Tweede Wereldoorlog.’’
Werken met een professioneel team
Ons team van professionals maakt een groot verschil in de kwaliteit van ons onderwijs. We leren van en met elkaar en ieder heeft zijn expertise. Hierbij speelt de overkoepelende Stichting Kalisto Boeiend Basisonderwijs een mooie rol. Doordat er 16 scholen onder de Stichting vallen, hebben we de luxe dat we onderling informatie uit kunnen wisselen. ‘’Elk vak heeft zijn eigen specialist. Zelf ben ik specialist in begaafdheid. Vier à vijf keer per jaar is er een netwerkbijeenkomst waarin de specialisten van verschillende scholen samenkomen. Samen kijken we wat we kunnen betekenen voor - in ons geval - begaafde leerlingen. Day a Week School is hier bijvoorbeeld uit voortgekomen", aldus Marjolein.
‘’Day a week school heeft inmiddels drie klassen. Begaafde leerlingen kunnen hier een dag per week terecht voor extra uitdaging op sociaal, emotioneel en intellectueel vlak.’’
Leerkrachten blijven leren
Naast dat onze leerlingen hun hersenen volop stimuleren, doen onze leerkrachten dat ook. Nieuwe leerkrachten krijgen bijvoorbeeld coaching. Een coach helpt ze bij vragen en onduidelijkheden, maar geeft ook een beeld van onze werkwijze. Daarnaast leiden we stagiaires op en blijven we van elkaar leren. Marjolein: ‘’We zijn echt een team dat van en met elkaar leert. We kijken bij elkaar in de klas, geven positieve feedback of vragen juist hulp aan een specialist. Stel een leerkracht wil meer inzicht in zijn les over rekenen. Dan komt de specialist in rekenen een les observeren. De leerkracht krijgt dan tips en tricks mee die hij/zij in zijn lessen meeneemt.’’
Een korte-, basis- en lange uitleg
De specialisten vervullen een belangrijke rol in de kwaliteit van ons onderwijs. Naar leerlingen én leerkrachten. Door actief mee te kijken in lessen, verbeteren onze leerkrachten de kwaliteit van hun les. Andersom helpt het ook kinderen die meer moeite hebben met vakken zoals taal of rekenen. ‘’In eerste instantie passen we het onderwijs in de klas aan op de verschillende behoeften. Er is een verkorte-, basis- en een verlengde uitleg. Zo kunnen leerlingen die het snappen snel aan de gang. Leerlingen die meer moeite hebben, krijgen meer uitleg van de leerkracht of krijgen extra begeleiding van een remedial teacher.’’
‘’ De Willibrordus zet in op goede kennis, vaardigheden en eigenaarschap. Niet alleen bij leerlingen. Er is een gevarieerd team, zij krijgen de ruimte om eigen interesses en talenten te ontdekken. Onze onderwijspijlers gelden niet alleen voor leerlingen, maar ook voor leerkrachten.’’
Mede-eigenaar van leerproces
Op De Willibrordus stimuleren we leerlingen om eigenaarschap te nemen. Leerlingen sluiten vanaf groep 5 aan bij oudergesprekken, zodat het een ouder/kind gesprek wordt. In plaats van over de leerling praten, praten we met de leerling. Hoe we eigenaarschap nog meer stimuleren? Marjolein: ‘’We werken met een korte en een lange instructie. Leerlingen geven het zelf aan wanneer ze hierin willen wisselen. Daarnaast kunnen leerlingen zich dagelijks inschrijven voor een kindgesprek met de leerkracht. Hierin kunnen ze om meer uitleg of extra opdrachten vragen. Leerlingen weten heel goed wat ze nodig hebben, wij stimuleren ze om dit ook aan te geven.’’
‘’De lengte van een uitleg zegt niets over het niveau van een leerling, het zegt iets over hoeveel tijd ze nodig hebben voor een instructie.’’
Verschillende leerstijlen
Ieder kind leert anders, daarom werken we met 3D onderwijs. Na de uitleg kiezen leerlingen hoe ze willen werken:
- Alleen
Leerlingen werken zelfstandig aan een taak of opdracht - Overleggen
Leerlingen werken zelfstandig, maar kunnen vragen stellen aan hun maatje - Samenwerken
Samen werken aan een taak of opdracht - Verlengde instructie
De leerkracht geeft extra uitleg en de groep doet een aantal oefeningen samen.
‘’Ook hiermee stimuleren we het eigenaarschap van onze leerlingen. De behoefte is per les verschillend, want je snapt niet altijd alles even goed. Zo kan iemand het bij rekenen heel fijn vinden om alleen te werken, terwijl hij/zij bij spelling juist extra uitleg wilt’’, aldus Marjolein.